- Hilse - det er vanlig å bukke når man hilser, men flere og flere forretningsfolk velger å ta hverandre i hånden også. Et lite nikk med hodet når du hilser er viktig.
- Visittkort - møter i Japan starter med at dere bytter visittkort. Det er smart, spesielt ved forretningsbesøk, å ha kort der navn, stilling og adresse står både på engelsk og japansk. Kortene du mottar bør du studere nøye og la ligge på bordet under møtet. Å skrive på kortet eller putte det i lommen regnes som lite respektfullt.
- Gaver - gi og motta gaver er viktig. Det er vanlig å gi gaver til vertskap og viktige gjester, og det er vanlig å gi gaver til dem du får gaver av. Pakk inn, men pakk ikke ut før giveren er gått. Unngå gjenstander med skarp egg som kan symbolisere å kutte vennskap. Dyr, single malt whisky, mat og gaver med firmakjennetegn eller spesiell lokal tilknytning er positivt.
- Sitt ned - men ikke før rommets viktigste gjest har satt seg. Skaff deg godvilje ved å takke nei til rommets fineste sitteplass, vanligvis den som er lengst unna døren.
- På restaurant - skal du sitte ned ved et japansk restaurantbord vil du ofte oppleve å måtte helt ned på bakken. Da kan menn krysse beina og kvinner knele. Ikke strekk ut beina eller vis noen fotsålene dine.
- Drikke - hold glasset når du får påfyll. Lar du det stå, er det et tegn på at du ikke vil ha mer.
- Spisepinner - ikke kryss spisepinnene eller sett dem fra deg i risbollen - det assosieres med døden. Ikke send mat fra spisepinne til spisepinne. Ikke dytt mat og fat rundt. Ikke vift eller pek med spisepinnene når du drikker fra bollen.
Tur til Japan. Ski og sightseeing. 6 mann. 15 dager. Erik, Rune, Ståle, Lars Erik, Håkon og Tommy
tirsdag 5. januar 2010
Japansk etikette
Her er noen tips til førstegangsbesøkeren fra den japanske ambassaden.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar